zondag, september 30, 2007

Speedy heeft problemen

En dan meer bepaald met zijn tanden. Zoals je weet wordt Speedy heel vaak geknuffeld, want hij heeft dat echt wel nodig, hij komt altijd aandacht vragen. En soms nemen we hem dan in onze armen zoals je met een baby doet. Begin deze week merkten we op dat zijn tanden wel heel wat langer bleken dan anders... Hij had er nog niet eerder problemen mee gehad, dus het was iets wat we in de gaten moesten houden. Het was nog niet rampzalig, maar zijn onderste tanden zaten toch al vrij hoog, en zijn bovenste zaten bijna tegen zijn tong... Zo zagen zijn tandjes er dus uit:

Blijkbaar ging eten ook niet meer al te best, want normaal gezien wordt groenvoer altijd netjes opgeknabbeld, maar 's morgens vond ik de appel zo terug:

Hij had enkel de zachte binnenkant kunnen opeten, en dus niet de schil. Dan maar 's avonds gebeld naar de dierenarts, en zaterdagmorgen mocht ik langskomen. Speedy moest verdoofd worden voor de ingreep, en tijdens dat de verdoving begon te werken, kreeg ik van de dierenarts meer uitleg over zijn probleem.
Het blijkt dus malocclusie te zijn, door de een of andere reden komen tanden dus verkeerd te staan. Blijkbaar zou het bij Speedy wel eens erfelijk kunnen zijn, want malocclusie blijkt wel vaker voor te komen bij hangoren, omdat hun kopje iets kleiner is. En de enige oplossing is dus de tanden bijknippen. In feite is het niet knippen, maar afdoen met een soort vijl/boor. En ik heb ook weer het een en het ander bijgeleerd over konijnen, namelijk dat ze niet 4 maar 6 snijtanden hebben. Net achter de bovenste tanden zitten twee kleinere, die ik feite dienen om alles vast te nemen en dan te knabbelen. Toen Speedy helemaal in slaap was, gingen we naar de operatiekamer, en mocht ik assisteren om zijn mondje open te houden. Heel regelmatig moesten zijn tanden ook gekoeld worden met water, om oververhitting van de tanden en wortel door de wrijving te vermijden. Wat een geluk dat we zo'n goede dierenarts hebben, die heel veel weet over konijnen! Ik heb de stukjes van zijn bovenste tand aan de kant gelegd om te sparen, en toen in een zakje meegedaan naar huis. De dierenarts zal wel vreemd gekeken hebben toen ik dat zei, maar ja, is toch wel leuk om dat in zijn scrapbook te verwerken!

Ik moet toegeven dat hij goed werk verricht heeft, en ik kreeg aanwijzingen om ervoor te zorgen dat Speedy's tandjes goed afslijten. Hij moet dus meer groenvoer krijgen, en dan vooral het harde groenvoer, en eventueel ook takjes en zo. Hopelijk moeten we niet te snel terug naar de dokter, want de tanden van een konijn groeien zo'n 15 à 20 cm per jaar!
Speedy heeft zowat de hele dag in dromenland geweest, we hadden een afspraak om 9u bij de dokter, en hij was pas tegen 21u weer volledig wakker! We zijn er zoveel mogelijk bijgebleven, en toen ik 's morgens boodschappen ging doen, mocht hij bij Wim in bed liggen, want hij moest ook warm gehouden worden. En op die manier konden we dus goed naar zijn tandjes kijken, en foto's nemen uiteraard!


Ik moest 's morgens onder andere langsgaan bij Tom & Co om de zak Cuni Complete te halen die ik besteld had. Dat voer kun je ook krijgen per halve kilo, maar dat is veel te snel op, en ook duurder dan de grote verpakking. Ik ben in feite overschakeld op dit voer, omdat ze hier wel alles van opeten, en dus niet alleen de lekkere dingen eruithalen. Dat was trouwens ook het voer waarvan ik eens zoveel stalen heb gekregen. Ik kocht uiteraard ook nog een heleboel ander lekkers, en aan de kassa kreeg ik een leuke sticker. Kan het nog toepasselijker? Dit wordt vast en zeker een leuke scrapbookpagina, mét tanden en deze sticker!!!

Vandaag was hij alweer helemaal de oude, hij liep weer overal achter. Alleen lukt het eten nog niet zo goed, omdat zijn snijtanden dus niet tegen elkaar komen. Hij zit dus te kauwen op een blaadje sla, maar hij krijgt het dus niet op zijn achterste tanden om het te malen. Wat wel goed gaat, zijn wortelstengels, daarmee lijkt hij geen moeite te hebben. Maar met de rest dus voorlopig wel. Hopelijk raakt hij het een beetje gewoon om zonder zijn tanden wat te nemen. Wat hij wel weer goed kan, dat is likjes geven, want dat hebben we deze week een beetje moeten missen, omdat zijn tandjes dus in de weg zaten van zijn tongetje...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Amai, een hele operatie! :-) Gelukkig is alles goed gegaan. WEl toepasselijk die sticker inderdaad!! :-)

Familie Kubben zei

Ach germ! Hopelijk is Speedy weer snel de oude, maar goed met zo'n baasjes moet dat wel lukken! Geef hem maar een dikke knuffel van Gizmo en mij. Gizmo heeft trouwens precies hetzelfde probleem met zijn tanden... het konden wel broertjes zijn :)

pruts zei

wat een leuk verhaal. echt iets voor het twintig over vier dier op Qmusic. word een prachtige scrappagina !!!!