maandag, augustus 07, 2006

Deel 3 : Relaxen op Zanzibar

Na een korte nacht in het hotel gingen we met de bus van Arusha naar Dar es Salaam. Daar ging er ons iemand van het reisbureau ons opwachten, maar in beide busstations was hij niet te zien. En aangezien het bijna 16u was (het vertrekuur van onze boot!) zat er niets anders op dan vlug een taxi te nemen naar de haven. Daar was het ook ff heel hectisch, maar uiteindelijk dook onze contactpersoon op en werd alles geregeld. Onze bagage werd gedragen, maar we hadden niet veel andere keus, want toen we uit de taxi stapten, had een drager het al beet. Nu natuurlijk moesten die een fooi krijgen, maar ze eisten maar liefst 10$, en dat terwijl ze maar 50m hebben moeten wandelen! Zoveel kregen ze niet, we hadden trouwens niet veel geld meer op zak, maar het was voor hen niet genoeg. Ik was al ruim 12u wakker, dus ik had het helemaal gehad, en ik zette ze voor de keuze:"Dit of niets!" Eerst wilden ze het niet, maar de boot stond op het punt te vertrekken, en uiteindelijk hebben ze dan maar genomen wat ze konden krijgen...

De boottocht duurde lang, maar we konden wel genieten van de zonsondergang. En eenmaal in de haven van Stone Town, was het nog anderhalf uur rijden met de auto... Wat een vermoeiende dag! Ik was blij om in het hotel in mijn bedje te ploffen!In feite hebben we vooral gerust deze dagen, het was zelfs zo erg dat we in het ritme van de afgelopen 2 weken bleven: rond 20u gaan slapen... Hierdoor hebben we wel een paar leuke feestjes gemist in het hotel hebben we ons laten vertellen!
De omgeving was adembenemend en we logeerden aan een van de mooiste stranden van Zanzibar. Ik hield me vooral bezig met schelpen zoeken, en het resultaat mag er best zijn. Ik heb prachtige grote en kleine schelpen gevonden, die ondertussen allemaal gewassen zijn. Tijdens mijn wandelingen vond ik ook een mooie zeester. Ik durfde er eerst niet aankomen, zodat Wim de ster moest omdraaien, maar toen besloot ik om leuk met de ster te poseren!

Maar vooral de kleurenpracht van de zee was mooi om te fotograferen. Ook was het zo dat 's morgens vroeg de zee helemaal terugtrok, waardoor je een heel eind in zee kon wandelen. (op de derde foto is het zwarte puntje in het midden Wim!) Dat heeft Wim een aantal keer geprobeerd, ik ben wijselijk op het strand gebleven... Op zo'n 2 km van het strand lag een rif en in de lager gelegen delen tussen het strand en het rif werd er zeewier gekweekt voor de export.
Op één van de dagen zijn we naar Stone Town op excursie geweest, met de Spice Tour in de voormiddag. Op een kleine plantage maakten we kennis met een heleboel kruiden, normaal gezien zie je dat in de keuken in een heel andere toestand natuurlijk. Een paar foto's hieronder van muskaatnoot, cacao-vrucht, peper en koffie.

We konden nadien genieten van diverse soorten fruit, ook dingen die we nog nooit gegeten hadden, zoals sterfruit en stinkfruit. Na het fruit kregen we nog een lekkere maaltijd geserveerd, uiteraard goed gekruid!

Na het eten gingen we richting Stone Town om de oude stad te bezoeken. Ik vond er niet veel aan, gewoon wat steegjes en de typische houten deuren... De middelste foto toont de oudste deur van de stad.
Wat ik wel de moeite vond, was het bezoek aan de oude slavenmarkt. Veel schiet er niet meer van over, maar ooit was Zanzibar de draaischijf voor deze mensonterende handel.


Een andere excursie was de "Blue Safari". Met een boot gingen we eerst richting een onbewoond eiland waar we de koks afzetten, en dan gingen we verder naar een grote zandbank die nooit volledig overspoelde. Een beetje ons privé-eiland dus! Het was er zaaaaaaaaaaalig! We zijn allebei wel in slaap gevallen op het strand, met als gevolg dat we allebei serieus verbrand waren natuurlijk. Maar dat kon onze pret niet bederven!

Na ons eiland-avontuur keerden we weer terug naar ons eerste eiland, waar de kok al stond te wachten met een heerlijke maaltijd. En daarna gingen we op krabebnjacht. Bij het eiland was ook een zandbank, waar veel krabben op zaten. Maar vanaf je te dicht kwam, trippelden ze in de zee. Onze gidsen wisten hoe je krabben moest vangen, en dat hebben ze ook voor ons gedaan, wat uiteraard weer leuke foto's opleverde! Ik zei zelfs dat hij eerst afgespoeld moest worden voor de foto!!!

En dan was het weer bijna tijd om richting kust te gaan. De zee was ondertussen ook weer weggetrokken, waardoor de zee vrij ondiep was. De "kapitein" stapte dan maar uit om de boot verder te duwen.


Maar aan alle mooie liedjes komt een eind, en zo moesten we ook weer terug naar huis... Eerst met het vliegtuig naar Nairobi en dan terug naar Brussel... Maar onderweg hebben we nog kunnen genieten van een prachtig zicht op de Kilimanjaro, de berg die we uiteindelijk niet hebben kunnen bedwingen...

Geen opmerkingen: