maandag, december 31, 2012

En ook nog een paar duiklayoutjes

Tijdens de twee crops ben ik ook aan de slag gegaan met foto's die ik nog liggen had, van onder andere onze duikreis naar Egypte in 2011.  Ik vind het altijd leuk om deze foto's te scrappen, maar zoals wel vaker in het begin van mijn onderwaterfotografiecarrière (wat een Scrabble-woord zeg!) waren de instellingen niet zo goed, met héél véél blauwe foto's tot gevolg.  Een beetje foto-bewerking heeft een deel van de foto's wel wat beter gemaakt, maar deze zijn dus verre van goed.  Maar ik vond het wel nodig om deze ook te scrappen, zodat ik toch ook evolutie kan zijn in mijn onderwaterfoto's!

Deze layout is een combinatie van Lionfish (links) en een paar anemoonvisjes en zo aan de rechterkant van de spread.  De randen zijn gemaakt met een pons, maar het is niet zo evident om de strookjes nadien op te kleven.  Het papier is van Rockpool, een ideale reeks voor dit soort foto's!!! Heb deze keer ook weer veel journaling geschreven, omdat ik Lionfish ontzettend leuk vind, en ze zich overal verstopten in holtes en grotten, en vaak ook omgekeerd hingen.  Ik moest altijd goed kijken om de foto in de juiste richting te kleven!
Nog een paar favoriete fotomodellen van mij: murenes en stingrays.  Allebei gevaarlijke vissen, dus kom ik er meestal niet te dichtbij.  Maar door de ervaring die ik nu heb, durf ik dat wel al vaker te doen!!!  De murene links heb ik zelfs geaaid (maar enkel en alleen omdat zijn kop totaal aan de andere kant van de rots zat).  Hij zwom daarna wel weg, wat ook wel een uniek zicht is, want meestal zitten ze dus enkel met hun kop uit.  Stingrays (of pijlstaartroggen) liggen altijd te rusten op een zanderige bodem, en dit exemplaar lag onder een koraal.
En dit is dan een layout met diverse vissen die we daar gezien hebben.  De journaling heb ik gedaan op tip-ex strookjes. Dus ook weer heel wat foto's hierop kunnen verwerken.

En dit zijn layouts met foto's die ik deze zomer genomen heb in Raja Ampat, Indonesië.  We zijn daar dit jaar al voor de 3de keer geweest, en normaal gezien gaan we ook in 2013 ook daar gaan duiken.  Het is echt de beste duikplaats ooit voor ons, omdat er zoveel moois en speciaals te zien is.  En je zal ook zien dat de kwaliteit van de foto's véél beter is, de kleuren zijn natuurgetrouw, omdat mijn externe flitser beter afgesteld is.  En ik ben wel fier op mijn foto's van deze onderwaterbewoners!

De crocodilefish is een behoorlijk grote vissoort, maar ik heb ze bijna nog nooit zien zwemmen, meestal liggen ze gewoon op de grond te wachten. In Raja Ampat komen we ze wel regelmatig tegen, maar dit jaar ook één zwart exemplaar, en dat was wel een spectaculair zicht. (met het opzoeken nu even op internet blijken zwarte crocodile fish jonge exemplaren te zijn, dus dat weten we dan ook weer!) Het is familie van de Stonefish en Scorpionfish, maar ziet er mijns inziens minder gevaarlijk uit. 

Tijdens nachtduiken komen we regelmatig grote bewegende schelpen tegen.  Meestal zijn die dan bewoond door een heremietkrab, maar het is echt niet evident om deze op de foto te krijgen. Ze kunnen ontzettend snel lopen, en dan probeer ik hen achterna te zwemmen om hun voorkant te zien, maar ik moet natuurlijk ook zorgen dat ik mijn duikbuddy's niet kwijtspeel op die manier... Ik heb een behoorlijke voorraad duikstempeltjes, en deze paste er uiteraard perfect bij en moest kost wat kost erbij gebruikt worden!!!  Het papier is hier ook weer van Rockpool, en de diecut van de krab ook.

Soms kom je de vreemdste dingen tegen onder water, en dit is er een zeker één van.  We zagen eerst de eerste foto, en plots draaide deze vis zijn kop helemaal om, wat dus te zien is op de twee andere foto's... We zaten te gieren van het lachen onder water bij het zien van dit!!! Dat staat ook allemaal in de journaling.  En blijkbaar is het zien van zo'n Snake Eel heel zeldzaam, dus ben ik wel blij dat we dit gezien hebben én kunnen fotograferen!

Dus 15 pagina's op twee cropdagen is zeker niet slecht!  Hopelijk kunnen we in 2013 ook weer véél scrappen, want ik heb toch een paar projecten die ik graag volgend jaar zou afgewerkt zien!!!

1 opmerking:

Els zei

Leuke layoutjes hoor Vicky!